Har du styr på dine billeder?


Produktbillederne er en vigtig del af arbejdet, når du vil sælge varer fra din webshop. Nok kan teksten afhjælpe mange spørgsmål om produktet – eksempelvis de små, men vigtige detaljer om farve, størrelse og andre beskrivelser omkring produktets fysiske (og andre) fordele – men billedet kan noget andet.

 

Har du styr på produktbillederne til din webshop?

Billedet kan sælge varen, hvis kunden ikke kender produktet i forvejen, fordi det skaber et umiddelbart behov – og så det kan netop også sælge varen, når kunden er på din webshop, fordi teksten i sig selv ikke er nok. De fleste kunder køber næppe et produkt online, hvis der ikke er et billede (en lille undtagelse kan muligvis være, at de har handlet hos dig før – og ved, hvad de får. Men langt de fleste kunder vil gerne lige være sikre på, hvad det reelt er, de køber).

Samtidigt gør billedet det ud for dét, at kunden står med et fysisk produkt i hånden, som de kan se og føle på.

Sammen med din produkttekst er billedet det, der skal overbevise kunden om, at hun skal købe dette produkt. (Og så er der jo så også lige de alle andre faktorer, der spiller ind på, om hun så reelt også ender med at købe produktet hos dig – eksempelvis pris, fragt, andre købsbetingelser og ydre faktorer – men det kan vi tage en anden dag).

Derfor – prioritér dine billeder, når du opretter dine produkter til din webshop. Dét kan være med til at tiltrække nye kunder.

 

Det perfekte produktbillede

Hvordan dine billeder så skal se ud, hvor mange billeder du skal bruge på ét produkt på varekortet, hvilken stil du vælger osv. afhænger af din branche og dine produkter. Det vigtigste er, at du er konsekvent i dine valg og vælger en stil, der passer til dit øvrige materiale, kommunikation og brand – og som tiltrækker din målgruppe.

Men det er altid godt at vise, hvordan produkterne tager sig ud i brug. På den måde har kunderne lettere ved at forestille sig, hvordan de skal bruge produktet selv.

Vis eksempelvis tøj, smykker og lignende på en rigtig model. Har du små detaljer i dit produkt, du gerne vil have, at kunden skal se, så sørg for at vise produktet fra flere vinkler. Ligner alle dine produktbilleder alle de andres, så sørg for, at de skiller sig ud. Overskueliggør produktets funktion.

Billederne skal give kunden opfattelsen af, at de næsten står med produktet i hånden selv. Der skal ikke mangle information på hverken billede eller tekst, så de skal ud og opsøge informationen et andet sted, for så er det ikke sikkert, at de kommer tilbage til dig igen.

Det er også en god idé at indsætte produktets mål på billedet, hvis det giver mening.

 

Her er produktets funktion illustreret ved min Bodumkande, som jeg ofte bliver i tvivl om, hvordan man samler igen til brug (og som jeg aldrig helt har kunne google mig frem til). 

 

  • Som nævnt, så skal stilen i dine produktbilleder passe til dit øvrige materiale og brand – og så skal de selvfølgelig tilpasses målgruppen. Men derudover skal du sørge for, at billederne er af høj kvalitet (eller i hvert fald se ud til at være det).
  • Vælg samme stil og form, når du opretter dine billeder. Udover at det skaber god overskuelighed på din webshop generelt, så kan det også hjælpe kunden med at genkende dine billeder – og hvem vil ikke gerne være i top of mind ved en potentiel kunde?
  • Vælg altid samme størrelse og format på billederne. Selve produktet skal også have samme størrelse på alle billederne. Det giver overskuelighed, når kunden ser produkterne under de forskellige kategoriseringer.
  • Sørg også for at de primære produktbilleder for det enkelte produktbillede ligner hinanden. Det primære produktbillede er det, der bliver vist i kategorierne, på forsiden, i kassen eller andre steder på din webshop.
  • Det er en god idé at have en hvid eller lys baggrund, så produktet træder flot frem. Udover det kan den lyse baggrund også skabe lidt afstand til øvrige elementer på shoppen, så det er fint, hvis produktet ikke fylder hele billedet ud. Dog skal du tænke på, at produktet heller ikke bliver for lille på billedet, hvis du eksempelvis også bruger billedet som et mindre ikon i kassen eller andre steder på webshoppen, så kunden ikke ordentligt kan se, hvad det er, hun er ved at købe. (Og det er i øvrigt altid en god idé at visualisere med et billede for kunden, hvad det egentligt er, hun har lagt i kurven).
  • Dine billeder skal være troværdige og naturlige. Produktet, kunden får i hånden, skal leve op til dine billeder – og omvendt. Du skal jo også sælge produktet til at starte med. Derfor skal du også ramme produktets originale farve så nær som muligt.
  • Det kan også være en god idé at oprette det samme produkt flere gange, hvis det fås i forskellige farver. Det gør det let for kunden at overskue de forskellige muligheder, uden at hun nødvendigvis skal klikke ind på varekortet. Igen giver det også en god form for overskuelighed for øjet i sin helhed, at der er flere ens produkter under de forskellige kategoriseringer på webshoppen. (Men husk at tænke på din SEO, hvis du gør det).
  • Du kan også sætte et lille logo eller lignende på billedet. Jo mere, du kan få kunderne til at se dit navn eller logo – ja, jo større chance er der for, at de husker det, næste gang de skal handle.

 

Er dine billeder perfekte nu?

Det hele handler om at gøre det så let og brugervenligt for kunden som muligt. Så gør det, der skal til!

Overvej også, hvordan dit billede ser ud i andre sammenhænge – altså, når kunden møder det et andet sted på shoppen end bare på varekortet eller uden for dine egen webshop. Giver det kunden lyst til at købe?

 

Når du laver dine billeder, så tænk derfor på:

✔️ Stil
✔️ Farve og lys
✔️ Troværdighed og naturlighed
✔️ 
Det primære produktbillede
✔️ Produktbillederne i sammenhæng
✔️ 
Produktvinkler og produktmål
✔️ 
Størrelse og format på billederne
✔️ Størrelse på produkterne
✔️ Korrekt farve på produktet

✔️ Opret samme produkt flere gange
✔️ Logo
✔️ Trend og tema

 

Trend og tema

Du kan bruge også bruge tema og trends, når du opretter alle dine billeder.

I dag er det naturlige og grønne eksempelvis en stor trend og et tema, der appellerer godt til øjet. Her kan du eksempelvis lægge blomster eller andet grønt sammen med dine produkter (hvis det giver mening) og skabe nogle lækre billeder, der står ud.

Det kan være et stort arbejde at tilpasse sine billeder til eksempelvis trends eller tema, da det kan kræve jævnlige opdateringer. Men til gengæld sikrer du også, at din målgruppe ved, at du er med på beatet. Men måske er det slet ikke et problem for dig, hvis du er så heldig, at dine produkter sælger godt og alligevel kun er aktuelle i én sæson.

 

Gør arbejdet lettere for dig selv og lav en skabelon

Jeg laver altid selv en skabelon i Photoshop, som jeg placerer produkterne ind i. Hvis du bruger den metode, er du sikker på, at produktbillederne bliver er ens, selv om det måske er en uge siden, du sidst oprettede et produkt.

Man kan hurtigt glemme mål, størrelse og andre online retningslinjer, når man sidder og arbejder med forskellige opgaver. Derfor er det en stor hjælp at have en skabelon med hjælpelinjer, som man kan gå ud fra hver gang.

Ønsker du at sætte logo eller andet ikon i dine produktbilleder, så er det også en god måde at være sikker på, at det sidder samme sted hver gang.

 

Skab mersalg med dine billeder

Det er altid en god idé at lægge op til et mersalg i dine billeder også. Og hvordan gør man så det?

Udover at du sikkert allerede linker til produktets umiddelbare relaterede varer under selve produktet på varekortet for at skabe muligheden for et mersalg, så er det altid en god idé at vise produkterne i sammenhæng med andre produkter, du gerne vil sælge, på billedet også.

Det kan være både være et tillægsprodukt, som du viser, hvordan man sætter sammen med det primære produkt – eller det kan være et sidestillet produkt, som vil matche det primære produkt godt. Det kan selvfølgelig også være et produkt fra en relateret varekategori eller du kan introducere en helt anden varekategori – et nyt produkt.

 

Du kan arbejde ud fra dette i dit arbejde:

  1. Det primære produkt
  2. Tillægsproduktet
  3. Det sidestillede produkt
  4. Det relaterede produkt
  5. Det nye produkt

 

Et tænkt eksempel

For at tage smykker som et eksempel siger vi i dette tilfælde, at vores primære produkt er et vedhæng til en kæde.

Tillægsproduktet kunne i denne sammenhæng være en halskæde. Hvis man ikke har en kæde til vedhænget i forvejen, er dette et meget væsentligt tillægsprodukt.

Det sidestillede produkt kan være et produkt fra samme produktkategori – eksempelvis et andet vedhæng, som man kan komplementere det primære produkt med på kæden.

Det relaterede produkt kan enten være et produkt fra samme serie som dit primære produkt – eksempelvis et par øreringe, der matcher i farvevalg eller design. Det relaterede produkt kan også være fra en helt anden produktkategori, som dog ligger tæt op ad det primære produkts produktkategori – eksempelvis en ring, der matcher i tema eller er samme sølvvariant.

Det relaterede produkt er ikke nødvendigt for, at kunden kan bruge det primære produkt, men dét, at du laver et tilvalg, kan få kunden til at tænke, at hun har brug for det hele alligevel.

Det nye produkt kan komme fra en helt anden varekategori, der som sådan ikke har noget at gøre med det primære produkt. Her introducerer man et nyt produkt, som dog stadig kan bruges til eller sammen med det primære produkt. Det kunne eksempelvis være smykkerens eller smykkeskrin, hvilket igen kan vække et nyt behov hos kunden.

 

Et eksempel kunne derfor være:

  1. Et vedhæng
  2. En kæde
  3. Et andet vedhæng
  4. Et par matchende øreringe 
  5. Et smykkeskrin

eller 

  • En kjole
  • En cardigan
  • Et underskørt
  • Et par matchende øreringe 
  • Et par sko

eller 

  • En væghylde
  • Ophæng til hylden
  • Et væghylde i en anden størrelse 
  • En vase
  • En plakat

 

Har du fået ideer til, hvordan du selv kan lave billeder, hvor du viser flere af dine produkter?

 

Fang kundens opmærksomhed

Det vil sige, at vi med ét primært produkt kommer frem til en række andre, man kan sætte produktet sammen med på billederne – og det tjener flere formål:

Først og fremmest visualiserer du produktets funktion for kunden. Du supplerer selvfølgelig altid billedet med en god og informativ tekst, men et billede i sig selv kan afhjælpe mange umiddelbare spørgsmål (som kunden måske ikke altid når at stille, fordi hun allerede er på vej ud af butikken igen for at finde svar).

Dernæst har du muligheden for at introducere flere produkter og vise din webshops alsidighed. Tænk på at billedet kan være din (nye?) kundes første kontakt med din webshop. Vil du ikke gerne invitere hende til at kigge videre?

I samme ombæring giver produkterne dig også muligheden for at lave mersalg til kunden, der alligevel er inde på din webshop for at købe.

 

Andre ting du skal overveje

Jeg vil dog altid anbefale, at der er som minimum er et billede alene af det primære produkt uden andre produkter – også meget gerne fra flere vinkler. Jeg nævnte længere oppe, at det også hjælper til en god overskuelighed på din webshop under eksempelvis de forskellige kategorier .

Men tænk også på, at din (nye?) kunde måske er landet tilfældigt på et af dine produkter på webshoppen.

Du får måske kun én chance for at overbevise hende om, at hun skal blive på din webshop eller købe noget mere, hvis hun er i gang. Derfor skal du både give hende inspiration og god brugervenlighed, når hun er på besøg.

I bund og grund handler det derfor om, at du er i stand til at udvælge de billeder til det enkelte produkt, der kan overbevise kunden til dette køb.

Så skal du selvfølgelig også huske at gøre det let for kunden at få fat i de produkter, du har valgt at sætte sammen med dit primære produkt. Det kan både være som et simpelt relateret produkt under det primære produkt. Du kan også skrive en god produkttekst med link til disse produkter : ” .. blomsten i vasen finder du lige her .. ” .

Det er uden tvivl et stort arbejde, men dét, at du viser kunden, at du har brugt tiden på at gøre dig umage med at hjælpe hende, sender et uvurderligt signal om din kundeservice.

 

Husk – et billede ses ikke kun på varekortet

Nej, nemlig nej.

Billedet optræder i mange situationer på din webshop. Måske kører det på forsiden eller i karrusel på alle dine sider. Det optræder i hvert fald meget sandsynligt i flere forskellige kategorier på din webshop, hvor det altså også skal fungere i sammenhæng med andre billeder.

Og så har jeg slet ikke medtaget, at billedet ude i den store, vide Google-verden også skal skille sig positivt ud fra alle konkurrenternes billeder, så det er dit, de klikker på i sidste ende. Det er jo heller ikke forbudt at kigge efter, hvad dine konkurrenter gør – og så bare selv lave dem lidt flottere.

 

Navngiv dine billeder

Hvis du vil findes på kundernes Googlesøgninger, så husk at navngive dine billeder, så Google kan læse dem.

 

Har du tænkt på det her?

Kender du Ønskeskyen? Eller en af de andre ønskesedler, der findes online?

Der findes forskellige ønskesedler, man kan lave online, men den mest kendte er nok Ønskeskyen, som har mere end 60.000 registrerede brugere (det er godt nok et ældre tal, men jeg er sikker på, at det ikke er blevet mindre) – og sikkert flere endnu, der får ønskesedlen tilsendt til jul, fødselsdage, konfirmation, bryllupper mm.

Den fungerer også fint som en online huskeseddel til en selv, da man kan oprette alle de ønskesedler, man vil – og blot dele de ønskesedler, man har lyst til, med andre.

Den online ønskeseddel er et direkte middel til at få fat i gavegivernes opmærksomhed. Derfor er der et stort potentiale i at optimere dine billeder til Ønskeskyen også.

Tjek derfor, at din webshop sender gode billeder til Ønskeskyen, når kunden opretter et ønske med et link fra din webshop.

Hvis du ikke sender et billede med dit link over i Ønskeskyen, så bliver ønsket måske oprettet fra en andens webshop i stedet. Eller også bliver ønsket oprettet uden et billede, hvilket sandsynligvis ikke fænger gavegiveren, når hun tjekker Ønskesedlen igennem (ingen har jo lyst til at købe den forkerte gave).

 

En lille tjekliste

Hvad skal du tænke på, når du uploader et billede til dit produkt og til din webshop? Her er lille tjekliste til billederne på din webshop med det, du skal tænke på i forhold til brugervenligheden for kunden og dermed et salg i sidste ende.

✔️ Lav billederne flotte og i god opløsning. Spørg dig selv, om de fremhæver det bedste ved dit produkt?
✔️ Vær konsekvent i dine valg.
✔️ Vælg gode og lyse farver og lav billederne realistiske.
✔️ Lav dine egne billeder, så de passer til dit univers – og gerne sammen med andre af dine produkter, så du også visuelt skaber muligheden for mersalg.
✔️ Hvis du har mulighed for det, så vis gerne mange billeder af produktet – fx stoffet helt tæt på, fra forskellige vinkler eller andre, vigtige detaljer, husk mål, korrekt størrelse mm.
✔️ Husk at vise produktet i alle farver. Opret gerne hver farve som individuelt produkt.
✔️ Vælg et primært produktbillede, men tænk også på produktbillederne i sammenhæng med de øvrige produktbilleder.
✔️ Husk at lave alle billeder i samme størrelse og format.
✔️ Læg gerne logo på dine billeder.
✔️ Optimér dit billede til Google. Navngiv dit billede, så det matcher produktsidens søgeord.
✔️ Tilpas billedernes tema til din målgruppe.
✔️ Implementér produktbillederne på din webshop, hvor du kan – fx i kassen.
✔️ Kort sagt – gør det hele så let for kunden som muligt!
✔️ Og når alt det her er sagt, så husk også at lave unikke billeder til dine sociale medier 😉


ikon_portfolio

ikon_erhvervserfaring