Visual merchandiser


// 2010
// Visual merchandiser & salgsassistent
// Tøjmærkerne Name It & Mamalicious, Bruuns Galleri
// Beskrivelse:

I Danmarks største Name It & Mamalicious butik med 15 medarbejdere var mit største ansvarsområde butikkens overordnede visuelle udtryk samt ansvar for den største varegruppe – herunder salg, varedisponering & kundeservice. Derudover også oplæring af nye medarbejdere.

Name It og Mamalicious er to tøjmærker, der er en del af den store, danske modevirksomhed Bestseller A/S. Name It har ca. 35 butikker i Danmark og ca. 125 butikker i det øvrige Europa. Tøjmærket henvender sig til børn i alderen 0-16 år, hvor Mamalicious er vente- og ammetøj.

 

 

Heidi er en god sælger med fokus på optimering af indtjening. Heidi yder en god og optimal kundeservice. Yderligere bidrog Heidi positivt til udviklingen af butikken og teamet. Der sker noget, når Heidi er på vagt. Hun trækker et stort læs og er samtidigt med til at optimere kollegaernes arbejdsindsats med sin gode energi.

Lars Kristensen, Butikschef

 

Salg & visual merchandising

I Name It i Bruuns Galleri blev jeg ansat som salgsassistent i “den lille butik”. Måneden efter rykkede vi over i den nye 400 m2 store flagskibsbutik på modsatte side, hvor tøjmærket Mamalicious også blev en del af butikken. I det nye, store team fik jeg tildelt rollen som visual merchandiser.

Den primære opgave var selvfølgelig at lange en masse varer over disken og selve setuppet omkring lanceringen af den nye flagskibsbutik var meget stort. Vi startede med at holde stor åbningsfest med masser af slagtilbud og vi fik masser af hjælpende hænder fra andre butikker, så vi kunne tage godt imod de mange kunder.

Da hverdagen meldte sig igen, var mine primære arbejdsopgaver direkte salg til kunderne og generel visual merchandising.

Jeg havde ansvaret for den største og bedstsælgende produktgruppe, Pige Kids til de 5-12-årige. Det indebar eksempelvis placering og styling af gruppens varer i dette område og øvrig butik, varebestilling og at gruppen var mit primære salgsområde. Derudover havde jeg ansvaret for den visuelle merchandising i hele butikken – herunder vindues- og loftsdekoration, salgsfokusområder, butikkens fase 1 område, øvrige områder, basisproduktgrupper – fx undertøj, strømper, natdragter mm. – samt sparring på de øvrige produktgrupper i butikken.


// Arbejdsopgaverne:

  • Salg af børne- og graviditetstøj
  • Kundekontakt og -vejledning
  • Dekoration og omrokering i butikken
  • Salgsoptimering og styling
    • Varegruppernes placering i butikken
    • Varernes placering i grupperne
    • Styling af det enkelte stykke tøj
    • Styling af vinduer
    • Opsætning af kampagner i butikken
  • Salgsaktiviteter
  • Varebestilling og lagerstyring
  • Vareudpakning – og opfyldning
  • Kassehåndtering (ekspedition, optælling, afstemning mm.)
  • Håndtering af reklamationer
  • Åbne- og lukkevagt
  • Oplæring og ansvar for timeansatte medarbejdere

 

I forbindelse med mit job hos Name It var jeg på internt kursus i salgsoptimering.


Det daglige arbejde i Name It & Mamalicious

I mit daglige arbejde i Name It Megastore var jeg sammen med mine kollegaer med til at sætte rammerne for bedste salg. Konkret var butikken opdelt i seks områder, henvendt til forskellige målgrupper, som vi arbejdede ud fra i de daglige opgaver: Mamalicious, Newborn, Dreng Mini, Pige Mini, Dreng Kids og Pige Kids.

Jeg var ansvarlig for sidstnævnte, som var gruppen med den største omsætning og dermed også den hurtigste udskiftning af varer. Dette gav dagligt mange opgaver i forhold til styling, at skabe salgsbare looks, udpakning af varer, varebestilling og direkte salg. Dette indebar blandt andet at sørge for, at tøjet hang i størrelser, ikke hang for tæt og at tøjet var sammensat med andre varer – nye som ældre – så man kunne sælge flere forskellige varer i et mersalg.

Det skulle være let og overskueligt for kunden selv at finde “et helt sæt” – og det skulle også være let for mine kollegaer at give inspiration til de kunder, de hjalp i området. Det var en vigtig opgave at sørge for, at både kunderne og andre medarbejdere let kunne finde de rette størrelser eller andre varer frem, som kunden kunne være interesseret i. Det var især vigtigt i travle perioder, hvor man måske ikke lige når at få fyldt alt op og hvor andre medarbejdere også sælger i området, at varerne også var lette at komme frem til både i området og i skuffen.

Det letter arbejdet, salget og troværdigheden, at alle medarbejdere i en salgssituation har styr på, “hvad” de kan sælge til kunden.


Salgsoptimering 

Opgaverne som visual merchandiser i Name It bestod af to overordnede opgaver: Dekoration af butikken og salgsoptimering af varerne. Vi arbejdede i en stor butik med mange varer og hurtig udskiftning, hvilket heldigvis var forbundet med mange spændende opgaver.

For mig var det vigtigt, at butikken som helhed altid fremstod sammenhængende og var overskuelig for alle kunder. I de enkelte grupper var det vigtigt, at varerne var lette at komme frem til, stylet til mersalg – og at området var opryddet og fyldt op. Det var vigtigt, at vi havde de rigtige varer og størrelser på lager, så vi kunne være den store flagskibsbutik, der kunne imødekomme kundernes ønsker.

Som en del af en stor kæde, der også skal fungere i et fællesskab med de øvrige butikker, var det ikke alle ting, vi selv havde indflydelse på, men vi forsøgte konstant at skabe de bedste rammer for et godt salg og gode kundeoplevelser ud fra de corporate guidelines og øvrige retningslinjer.

Dekorationsmæssigt fik vi blandt andet temakampagner til eksempelvis loft og vindue, priskampagner og øvrig dekoration fra hovedkontoret lige som alle øvrige Name It butikker. Men vi havde naturligvis også ofte egne aktiviteter i butikken, eksempelvis i forbindelse med højtider eller events i Bruuns Galleri.

De daglige opgaver for mig kunne være at dekorere dukker i vinduet med nyheder, lave temaer på de store fællesområder forrest i butikken eller på anden måde lave gode salgsruter gennem butikken. Det var også at sætte fokus på varer eller lagervarer, som ikke havde flyttet sig nok eller som grundet forskellige faktorer, eksempelvis vejret, skulle have et større fokus i butikken, så vi kunne komme af med dem i tide. Det kunne opnås i en kombination af en eller flere nye placeringer i butikken, en ny pris og et dagligt fokus fra alle sælgere.

Overordnet set var det vigtigt at have fokus på – sammen med mine kollegaer – at lave de aktiviteter i butikken, der kunne være med til at skabe det bedste salg, så vi kunne nå budgettet.


Min rolle i butikken

Jeg var rigtig glad for den rolle, jeg havde i butikken, fordi jeg havde mange forskellige, daglige opgaver, som i høj grad også udviklede min kreative sans. Samtidigt fik jeg dagligt tilfredsstillet mit indre behov for at skabe struktur, ro og orden.

Selv om jeg selvfølgelig altid havde tallene at læne mig op ad, så havde jeg også en god fornemmelse af salget og omsætningshastigheden af de forskellige varer i butikken, fordi jeg havde fingrene i det hele hver dag. Når det hele går rigtigt stærkt, er det også godt at kunne læne sig op ad den fornemmelse, når man indimellem skal tage hurtige beslutninger på grund af travlhed. Det kan både være i forhold til indkøb eller genbestilling af nye varer eller hvilke varer der skal forrest i butikken op til weekenden.

I et job som dette skal man både at være detaljeorienteret og at have det store overblik for at kunne navigere klart i opgaverne. Det er nemlig de små ting, der afgør, om kunden ender med at købe og måske ender med at købe mere end hun kom med – og derfor skal det være let for kunderne at handle:

  • Hænger eller ligger tøjet flot og frit, så kunderne let kan se, hvad vi tilbyder og blive inspireret?
  • Hænger det i størrelser og i de rette grupper, så de let kan finde, hvad de søger?
  • Sætter vi flere varer sammen, så kunderne kan komme ud af butikken med mere end de egentlig kom efter?
  • Kan vi få flere varer med i kurven?
  • Synes kunderne, at det er interessant at kigge indenfor?
  • Kan vi få solgt ud af lageret med varer, der har ligget længe?
  • Kan vi skabe en god salgsrute?

Det er i høj grad også elementer, som kan overføres til arbejdsopgaverne i en webshop, og som jeg dermed tager med mig i mit online arbejde. Det handler om at gøre det så let for kunden at komme til kassen, så vi selv kan nå vores mål.