Webansvarlig


// 2012-2016
// Web- og kommunikationsansvarlig for B2C & B2B webshop
// Det danske smykkefirma Svane & Lührs
// Beskrivelse:

Webansvarlig for B2B webshop på dansk & engelsk for de ca. 200 forhandlere af Svane & Lührs’ produkter i Nordeuropa samt B2C webshop på dansk og engelsk til private kunder. Webshoppen var integreret med Navision og selve CMS-systemet var fra Easynet.

Svane & Lührs er en mindre, dansk smykkevirksomhed med sin egen designlinje. Smykkefirmaet er også agent for det tyske smykkefirma Manu Schmuck på det nordiske marked. Virksomheden har siden 1983 primært solgt sine produkter gennem forhandlere, men i 2011 besluttede de sig for også at sælge til private kunder fra ny platform.

 

 

Heidi er meget analytisk, med et strålende overblik over opgaver og deadlines. Og hun får tingene lavet. Opgaven har krævet store samarbejdsevner med eksterne leverandører og en jernvilje til at få tingene til at fungere.

Claus Svane, Direktør

 

Jeg var med fra start i planlægningen af webshoppens opbygning med fokus på brugervenlighed og salgsoptimering i processen – blandt andet struktur, indhold, layout, produktkategorisering, visuelt udtryk, navigation, fejlsøgning. Dernæst fulgte udvikling af alle elementer til webshoppen, af øvrige platforme og produktion af indhold til web – blandt andet tekster, produkter, billeder og nyhedsbreve.

 

(Billede af virksomhedens produkter taget med min iPhone). 


// Mine arbejdsområder

Overordnet set var mine arbejdsopgaver relateret til følgende arbejdsområder:

  • Udvikling og opdatering af webshop & forhandlerområde
  • Grafisk arbejde
  • Tekstforfatning
  • Sociale medier, PR og messedeltagelse
  • Kundeservice og ordrebehandling
  • Produktudvikling og prisfastsætning
  • Kontakt til webleverandør

 

(Billede af kataloger taget med min iPhone). 


Opbygning af webshop 

Da jeg blev ansat i efteråret 2012, var det min opgave at stå for virksomhedens nye webshop i CMS-systemet Umbraco. Problemet var, at webshoppen, som skulle have været launchet allerede i efteråret 2011, aldrig var kommet online.

Vi fik dog søsat shoppen efter et stykke tid, men webshoppen var meget fejlbehæftet. I bund og grund havde leverandøren ikke gjort sit forarbejde ordentligt og blandt andet ikke taget højde for de relativt komplekse produkter med mange varianter, der skulle ind i shoppen. Derfor blev webshoppen desværre fyldt med lappeløsninger og utilstrækkeligheder.

Derfor fandt vi en ny leverandør, Easynet, som sammen med Duckwise fik lavet en ny webshop på meget kort tid i starten af 2013, der matchede de fleste af vores behov.

Hvor jeg før var uden indflydelse på webshoppens muligheder, opbygning, struktur og visuelle udtryk, kunne vi her bruge både vores erfaringer fra det tidligere projekt og vores viden om problematikkerne i forhold til integrationen mellem Navision og CMS.  Derfor kunne vi skabe det nye Svane & Lührs univers efter vores behov.

Vi ville selvfølgelig skabe en købsvej uden for mange klik. Vi skulle også tage hensyn til vores produkter med mange varianter, prisstruktur (5 valuta), menustruktur, produktstruktur – i balance med inspiration og brugervenlighed. Vi havde dog især udfordringer i forhold til en optimal dataoverførsel mellem Navision og CMS-systemet grundet tidligere tilretninger.

Forhandlerområdet med login blev nærmest en parallel side til B2C området med webshop, billedbank, information og inspiration. Her var målet, at forhandlerne selv kunne genbestille smykkerne mellem de to årlige besøg og kollektionsfremvisning fra sælgeren.

 

(Billede fra webshoppen af varekortet med funktioner). 


Arbejdet med webshoppen

I starten af mit ansættelsesforhold var den primære opgave, udover kontakten med webshopleverandøren, af overvejende praktisk karakter.

Her handlede det om at få fyldt webshoppen op med produkter, billeder og tekst – på dansk og engelsk. Jeg oprettede eksempelvis alle produkter med tekst, prisstruktur, overskrifter, relaterede varer, kategori og jeg redigerede produktbilleder til korrekt farve, overflade, størrelse og format mm.

Jeg skrev indholdet til webshoppen, eksempelvis virksomhedsinformation, kollektioner, størrelseguide, smykkepleje og meget mere. Dette var med fokus på både kundens behov og med SEO for øje. Jeg lavede skabeloner til eksempelvis ordrebekræftelser, checkout og nyhedsbreve, lavede database med billeder og kataloger til forhandlere, oprettede profiler på de sociale medier op og lavede den interne links-, menu- og kategoristruktur.

Kort sagt, det hele.

Derefter var dette selvfølgelig også et løbende arbejde fremover for at sikre, at webshoppen fremstod opdateret og tilstrækkelig for både kunder og forhandlere.

Svane & Lührs laver årligt 2 smykkekollektioner – til forår og efterår, og her deltog jeg også i arbejdet med at udvælge og tilrette smykkedesigns samt med at prisfastsætte disse til markederne. Jeg udarbejdede kataloger, annoncer, plakater, produktoversigter og prislister til markedsføring. I forbindelse med en ny sæson kommer selvfølgelig også også nye varer, som skulle online med priser, billede og tekst.

Indimellem har jeg også selv fotograferet produkt- og kampagnebilleder med efterfølgende redigering. Mellem kollektionsudgivelserne oprettede jeg også ældre lagervarer og basisprodukter, som blandt andet fungerede som mersalgsprodukter til nyhederne.

 

(Billede af virksomhedens produkter taget med min iPhone). 


Trafik til webshoppen

Derudover bestod mit daglige arbejde i at skaffe trafik til webshoppen. Dette gjorde jeg blandt andet ved hjælp af søgeoptimeret indhold på selve webshoppen, via de sociale medier, blog, nyhedsbreve og ved eksterne links. Eksempelvis fik jeg vores forhandlere til at linke til os, lavede forskellige samarbejder online og offline samt opsøgte links fra andre eksterne medier.

Det stod hurtigt klart, at vi ikke skulle annoncere for vores webshop, da forhandlerne stadig var det vigtigste for virksomheden. Derimod havde jeg de sociale medier, SEO og “eksterne links” til rådighed til at skaffe trafik og salg til webshoppen. Og så naturligvis de, der kom helt af sig selv.

Vi opnåede at have rigtigt mange tilbagevendende kunder, samtidigt med at vi også havde meget få reklamationer og returvarer. Derfor kunne eksempelvis onlineannoncering have haft en god effekt, da mange potentielle kunder simpelthen bare ikke kendte vores brand.


Det grafiske arbejde

Det grafiske arbejde fyldte også en stor del af arbejdsdagen hos Svane & Lührs. I forbindelse med nye kollektioner lavede jeg små brochurer og kataloger til brug hos forhandlerne og i webshoppen med links direkte til produkterne. Jeg lavede også plakater, postkort, øvrig butiksdekoration og annoncer til forhandlerne. Derudover opsatte jeg slides og ikoner til webshoppens forside, til nyhedsbreve og til sociale medier.

Når jeg eksempelvis oprettede et produkt til webshoppen i fire varianter – rosa, forgyldt, sort og sølv – havde vi ofte et foto af én variant til rådighed. Dette redigerede jeg, så de fire produktbilleder fremstod ens, blot med hver sin overflade. Det kunne også være læderarmbånd, der skulle have nye låse på, charms med nye vedhæng og meget mere.

Jeg er vild med det grafiske arbejde og med at sætte tingene visuelt op. Jeg genbruger ikke alt, for man bliver oftest klogere fra gang til gang, så jeg tænker gerne anderledes i de næste opgaver uden at miste den gode synergieffekt. Måske understreget i ordvalget, skrifttype, farver, opsætningen, billederne og logo, så kunderne stadig genkender “os” i det. Forhandlerne kan eventuelt også genbruge dekorationsmateriale fra sæson til sæson, hvis de fortsat har varerne på lager.

Jeg har tidligere været på kurser i Adobepakken for at blive dygtigere – men Google er også min ven, hvis der er noget, jeg ikke ved.

Klik her og se eksempler på mit arbejde hos virksomheden.

 

(Billede af butiksdekoration taget med min iPhone). 


// Mine arbejdsopgaver

  • Opstart og opdatering af webshop på to sprog
    • Virksomhedens kontakt til IT- & webleverandør for at sikre korrekt implementering af data på webshoppen
    • Fejlsøgning
    • Med i udviklingen af webshoppens struktur, visuelt udtryk og muligheder  – med fokus på salg, SEO og brugervenlighed
    • Oprettelse af kategori-, underkategori – og menustruktur på webshoppen
    • Udarbejdelse af indholdstekster til web
    • Løbende opdatering af webforsiden, footer, links og øvrige tekstsider
    • Udarbejdelse af struktur og mindre tekster til ordrebekræftelser, forretningsbetingelser, rabatkoder og øvrige sider
    • Oprettelse af produkter – med beskrivelse, overskrift, billede, relaterede varer, kategori, varianter (farve, størrelse og pris) mm.
    • Oprettelse og opdatering af sociale medier, blog og udsendelse af nyhedsbreve
    • Opdatering af forhandlerområde – fx webshop, billeddatabase og øvrigt materiale (annoncer, dekorationsmateriale, prislister mm.), brugervejledninger, nyheder, tilbud, information og inspiration
    • Analyse af salgsdata fra Navision
    • Analyse af data fra Google Analytics, Facebook, nyhedsbreve og Easynetdata

 

  • Nyhedsbreve & sociale medier
    • Opsætning og udsendelse af nyhedsbreve til B2C & B2B – på dansk og engelsk
    • Udarbejdelse af indhold til forhandlerområdet
    • Udarbejdelse af indhold til de sociale medier – på dansk og engelsk
    • Analyse af data fra sociale medier og nyhedsbreve

 

  • Grafisk arbejde, billedredigering & fotografering
    • Udarbejdelse af slides og ikoner til webshoppens forside
    • Udarbejdelse af billeder til indholdstekster, sociale medier, forhandlerområde, nyhedsbreve, retargetingannoncer mm.
    • Udarbejdelse af trykte salgs- og kommunikationsmaterialer – fx brochurer, produktoversigter, prislister, postkort, posters, annoncer til forhandlere, herunder også MANU-annoncer
    • Oprette links på produkterne i brochurer og produktoversigter, så kunden kan klikke sig direkte til produktets varekort online
    • Billedbehandling af produkt- og kampagnebilleder til online- og offlinebrug
    • Indimellem fotografering af produkter og kampagnebilleder til online- og offlinebrug – med husets kamera eller min iPhone
    • Se eksempler på mit arbejde her.

 

 

  • Produktudvikling & prisfastsættelse
    • Navngive nye produkter, kollektioner og farver til produkter
    • Løbende idéudvikling til nye produkter på baggrund af eksempelvis efterspørgsel, trends og salg
    • Udvælgelse og tilretning af nye produkter
    • Prisfastsættelse af nye produkter – fx i forhold til markedet og egne, lignende produkter
    • Overordnet prisstruktur for fem valuta (DKK, SEK, NOK, EUR & GBP)
    • Indkøb og forhandling af fx grafisk materiale eller materialer til butiksdekoration

 

  • Kundeservice & ordrebehandling
    • Mail- eller telefonisk kontakt med forhandlere og private kunder – også via Trustpilot, de sociale medier og søde beskeder i pakkerne mm.
    • Fakturering af ordrer i Navision
    • Afsendelse af ordrer med UPS, GLS eller Post Danmark – til både EU-lande og ikke EU-lande
    • Håndtering af returvarer & reklamationer – heldigvis meget få

 


// Programmer:

  • CMS: Umbraco og Easynet
  • Økonomi: Navision
  • Adobe: InDesign, Photoshop, Illustrator
  • Analyse: Facebook Insights, Google Analytics og Easynets data.
  • Sociale medier: Facebook, Instagram, Pinterest, Google +, Youtube, LinkedIn og Blogger.
  • Øvrigt: Mailchimp, Filezilla og Postforsendelser i og udenfor EU (UPS, GLS & PostDanmark).

 

(Billede af virksomhedens produkter taget med min iPhone). 


// Hvad lærte jeg om mig selv i jobbet?

Jeg lærte, at jeg er ret god til at arbejde selvstændigt og effektivt – i en hverdag, hvor tingene går stærkt. Selv om jeg nok godt vidste det lidt i forvejen.

Jeg er god til at prioritere og overskue opgaverne samt de nye deadlines, der konstant kommer til. Jeg kan let omstille mig og skifte fokus til nye opgaver – sikkert fordi jeg godt kan lide, at min arbejdsdag indeholder forskellige arbejdsopgaver. Jeg har i hvert fald også lært, at jeg er god til hurtigt at sætte mig ind i nye ting og nye programmer – og at jeg er vild med en blanding af både praktiske og strategiske opgaver.

I et nyt arbejde kunne det dog være rigtigt skønt at have nogle gode kollegaer at sparre og idéudvikle med i det daglige, selv om arbejdet i en lille virksomhed har været enormt spændende og lærerigt, fordi jeg selv skulle tage hurtige beslutninger.


// Hvorfor arbejder jeg ikke længere hos Svane & Lührs?

Jeg blev opsagt i efteråret 2015 på grund af virksomhedens situation – og stoppede derfor hos virksomheden i februar 2016.

I marts 2016 gik jeg dog på barsel, som jeg afslutter i marts 2017. Derfor søger jeg nu nye udfordringer og såvel deltid som fuldtid har min interesse.

Kontakt mig derfor gerne, hvis du tror, at jeg kan gøre noget for at hjælpe din virksomhed fremad.